Low carb dieet en bloemkool

Is boerenkool koolhydraatarm? Je hebt vast wel eens gehoord van het Low carb dieet, oftewel een koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt dieet. Bij dit dieet eet je een beperkte hoeveelheid koolhydraten en relatief veel eiwitten en vet.Eigenlijk zijn er verschillende low carb diëten die allemaal net even andere regels hebben. Sommige koolhydraatarme diëten zijn gericht op het verbeteren van bloedsuikerwaarden. Andere zijn bedoeld om af te vallen of gebaseerd op het idee dat het gezonder zou zijn om bepaalde producten met koolhydraten te vermijden.

Toch hebben ze ook een grote overeenkomst: minder koolhydraten eten. Producten als brood, rijst, pasta en aardappelen zitten vol koolhydraten en laat je bij voorkeur staan. Vooral de witte varianten. Eigenlijk komen deze diëten in grote lijnen overeen met eiwitrijke diëten. Je vervangt de koolhydraten onder andere voor eiwitten uit vlees, vis en peulvruchten.

Wanneer is iets koolhydraatarm?

Een koolhydraatarm dieet of ‘laag koolhydraat hoog vet dieet’ is een dieet waarmee je relatief veel energie uit eiwitten en vet haalt en weinig energie uit koolhydraten. Een koolhydraatarm dieet levert 50 tot maximaal 150 gram koolhydraten per dag. We spreken van een ketogeen dieet als je 20 tot maximaal 50 gram koolhydraten per dag neemt, wat extreem laag is.

Een gemiddelde volwassen vrouw eet volgens het Voedingscentrum zo’n 225 gram koolhydraten per dag. Dat is een normale hoeveelheid. De Gezondheidsraad adviseert namelijk dat wie gezond wil eten, 40 tot 70% van zijn energie uit koolhydraten haalt. Voor de gemiddelde volwassen vrouw komt dat neer op ongeveer 200 tot 350 gram per dag.